Monday, January 09, 2006

juleferien er ferdig....

Nå er juleferien ferdig. Den har vært utrolig lang og utrolig bra. Og utrolig varm. Jeg kan ikke få sagt hvor varmt og klamt det er i Tanzania, Uganda er jo kaldt i forhold. Takk Gud for at jeg er i Uganda, ikke Tanzania!

Kathrine, Helga, Vigdis og jeg besøkte Kjetil og Stein Bjarte i Mbale et par dager, og fikk være med på CRO (Child Restoration Outreach) julefesten, før vi satte oss på Scandinavia Express bussen til Tanzania. Fantastisk buss forresten, kun 4 seter i bredden, ikke 5 som er vanlig her, og de viser til og med Jean Claud van Damme filmer, jeg bare sier det. Og bussen har Air Condition! Vi ble sittende på bussen i 24 timer før vi ankom Dar Es Salaam 22 desember. Per måtte snike seg forbi en Maasai-vakt for å få hentet oss ut av bussen, men utenom det gikk turen knirkefritt. 23 desember våknet jeg av at Kathrine hoppet i sengen på hotellet og sang bursdags-sang for meg. Veldig kjekt!

De første dagene på Zanzibar bodde vi på et rolig sted på sør-øst kysten. Zanzibar er like fantastisk nydelig som man ser på bilder på postkort! Lange hvite strender, palmer og grønnblå sjø. Hotellene og restaurantene langs strandkanten er utrolig flotte, men man skal ikke gå lenger enn et par hundre meter fra stranda før man kommer til fattige landsbyer som står i stor kontrast til de rike turiststedene. Heldigvis er det mange av menneskene på Zanzibar som kan livnære seg ganske bra på turismen, ved å tilby f.eks massasje, hennamaling, fletting av hår, snorkling etc. på stranda. Turismen er bra for noe i hvert fall.

I romjulen flyttet vi til nord-vest kysten av Tanzania. Her var det enda flere turister, og vi møtte til og med en skokk andre norske fredskorpsere en kveld. Og for fysioterapeutene blant dere: jeg møtte praksisveileder Sofia som var på ferie der også. Her fikk vi snorklet, bade ordentlig, uten å måtte gå utover i vannet i 15 minutter før vi kunne svømme, og Kathrine fikk dykke en dag. Det var skikkelig rart å være blant så mange hvite hele tiden, jeg er ikke vant til det lenger. Det tok en stund før ingen av oss ropte ”Mzungu” hver gang det dukket opp en annen hvit person.

Før nyttårsaften dro vi til Stonetown, som er gamlebyen på Zanzibar. Der var det utrolig nydelig; med mange trange gater å gå seg vill i; store, tunge tredører med inngravert mønster; og gøy turistbutikker hvor man kan bruke mye penger. Noe vi også gjorde alle sammen ;) Nyttårsaften var en skuffende greie, ikke noe fyrverkeri eller noen ting. Men hva kan man forvente seg på en muslimsk øy? Vi fikk i hvert fall god mat. Spiste fisk hver dag på Zanzibar, kjempegodt. Måtte fylle opp sjømatkvoten min for dette året, for man får ikke noe særlig bra fisk i Uganda.

De 4 andre Uganderne dro tilbake til sine respektive praksissteder 3 januar, mens jeg og Kathrine ble igjen hos Jon og Per i Tanzania noen dager til. Vi dro på safari, og jeg fikk til og med sett elefanter for første gang i mitt liv. Utrolig kjekt! Bussturen vår tilbake til Uganda tok 28 timer. Det er lenge, men vi kjørte forbi Mount Kilimanjaro på kvelden da toppen ikke var dekket av skyer, og det var jo kjempetøft. Og så måtte bussen stoppe for en sjiraff på veien, noe europeere kanskje synes er litt mer underholdende enn afrikanere.

Ferien har vært utrolig bra, men det var også veldig bra å komme tilbake til Uganda. Ikke bare fordi det ikke er så varmt her, men fordi det var så kjekt å komme tilbake til vennene våre her. Det var også veldig bra å begynne å jobbe igjen. Vi hadde vår første dag på Sanyu Babies Home i dag, og jeg elsker den jobben.